Rabu, 1 Februari 2012

Umpan Rahsia Bungsamran Bangkok


Ketika kunjungan saya ke kolam pancing paling popular iaitu Bungsamran Fishing Pond di Bangkok, sempat saya memerhatikan guide yang diupah kami membuat umpan. Ternyata umpan tersebut tersangat efektif. Setiap selang 5 minit pasti ada saja ikan Mekong Cat Fish (Plabuk) yang menjamah umpan tersebut. Sempat juga saya pelajari bagaimana untuk membuat ramuan tersebut.

Menurut guide kami, bahan yang paling penting untuk umpan ini ialah pes istimewa yang tiada di jual dimana-mana tempat kecuali di Bungsamran sahaja. Campuran paste ini sangat wangi dan berupaya menaikan selera ikan Plabuk di sana untuk memakan umpan.

Sebelum saya meninggalkan Bungsamran, sempat saya membeli beberapa botol pes tersebut untuk dicuba di kolam di negara kita.

Bahan-bahan campuran umpannya sangat ringkas:


Dari kiri: Pes Kelapa, butter Pes, Pes Bunga ( Bau seakan-akan air mawar) dan Pes Pandan



Dedak HONG

Cara membuatnya:
  • Pilih antara salah satu untuk digunakan ( Pes Kelapa,Butter dan pandan)
  • Pes yang di pilih mestilah digabungkan dengan Pes Bunga

Setiap pes mestilah digabungkan dengan pes bunga



  • Gabungan pes ini akan menghasilkan bau yang sangat wangi, Pes bunga tersebut akan menaikkan lagi aroma pes butter/kelapa/pandan yang digunakan.
  • Masukkan air di dalam baldi atau bekas
  • Masukan campuran kedua-dua pes ini ke dalam air. Seperti membancuh air.  Ratio untuk pes ini ialah 1/4 botol pes untuk 2-3 liter air.
  • Pes ini terbukti mempunyai bau yang sangat kuat serta aromanya yang lazat walaupun digunakan sedikit sahaja.
  • Kemudian campuran air tersebut dicurah kan ke dedak HONG  sehingga menjadi lembab.
  • Kemudian dedak boleh digunakan serta merta.

28 ulasan:

  1. bro..dh try ke kt sini dedak hong ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. belum berkesempatan lagi nak cuba kat sini....ada bagi pes umpan ni pada kawan di perak....katanya menjadi wallahualam...

      Padam
    2. Dedek hong dgn pes bunga tu ada jual ke kt KL

      Padam
  2. Bro, mahal pes tu? Nak order kalau p Bungsamran. hehe

    BalasPadam
  3. bro mcm mana kalau nak order pes tu? bole tlg tak nak try laa mana la tau menjadi... email kawan k pls

    BalasPadam
  4. Kalo nak order, kena email kat 7sea pro shop yang terletak di Bungsamran... info @ 7seasproshop ..dia boleh pos pada kita...convert duit kita dalam RM5/sebotol...tuan kat kluang kan...kalo nak boleh kita try sesama..saya masih simpan stok lagi utk try kat kolam...

    BalasPadam
  5. Tuan maxx...mcm mana nak dapatkan perisa ni

    BalasPadam
  6. Sy dah e mail kedai tu tp x prnh bls..boleh sy beli dr tuan

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf tuan, saya bukan berniaga dengan pes ni...stock saya masih ada...masih tercari2 ramuan terbaik utk pes ni...ternyata ikan kat M'sia tak sama dgn ikan di thailand...selera pon lain...kalo tuan nak bantu saya utk cari fomula ramuan umpan terbaik bersama pes ni...saya boleh bagi free je...sila email saya di maxx.peacock@gmail.com. Boleh saya tau tuan tinggal dimana

      Padam
    2. salam,,,kc saya cuba perisa tu untuk gabungkan dengan ramuan saya sndiri...??????????

      Padam
  7. salam tuam mod. saya amat tertarik tentang pes bunga. untuk pengetahuan tuan kpd sesiapa yg memerlukan pes bunga yang dtg dari thailand boleh hubungi saya di no 013-2720793. tetapi di malaysia plabuk@patin lebih suka pandan+ pes bunga mengikut kolam di kawasan saya. tetapi di kolam sek 24 ble pakai pes bunga+pes pisang ambon.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terbaik tuan hafiz, jika tuan berminat..boleh saya promote pes bunga tuan di blog saya...FYI..itulah kelebihan pes bunga...pes bunga ini berfungsi untuk menguatkan lagi dan sebagai tambahan untuk pes yang lain seperti pes pandan,pisang etc

      Padam
    2. saya mahukan pes bunga tu sapa2 yang ada tlong berikan maklumat lanjut,,,kerja sama tuan2 amat dihargai....

      Padam
    3. Tuan boleh call Mr. Hafiz di no 013-2720793

      Padam
    4. Ada jual lagi ke pes ni tuan. Kalau ada email saya waksengal@gmail.com atau sms 0193958759. Tq

      Padam
  8. Emm saya berminat nak dpt kan pes bunga tersebut..nanti emailkan kat saya..putra_kb@yahoo.com..nanti sy bg no tel..

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf tuan, stock pes bunga ni telah habis. semua nya saya bagi free je pada pemancing dan rakan2 pancingan lain untuk mencuba pes ni. Apapun tahniah utk tuan kerana berjaya memenangi pertandingan di tasik titiwangsa sebelum ni...terbaikkk...!!!!

      Padam
    2. Ade lagi ke Jual pes Bunga Tu

      Padam
  9. salam bro....kat kluang macing kat kolam pacifik ke? patin banyak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam bro, Saya asal sana tapi tak pernah pegi lagi la...

      Padam
  10. salam semua..sy skang tgh mencari umpan umpan utk mekong..kpd teman2 yg sudi membantu sy boleh menghubungi sy di no 0132802627/0166089394 ali...sy br berjinak2 dgn kolam ni..hehe kunjungi la group kami di fb rohu hunter warrior...add sy di fb yakuza sesat..jika ad stok pes pm la sy ye
    .trime kasih tuan2 yg budiman..salam pacak utk semua..


    BalasPadam
  11. Masih kumpau di kolam air tawar...ambil berkat sifu2 semua moga dapat tawan monster kolam air tawar,.ammiinn

    BalasPadam
  12. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  13. Kawan2 sehobi semua minx tunjuk ajar umpan mekong..saya buat kejup jadi kjup x..tolong share ckit cara buat umpan mekong gune pallet..boleh wssp saya 0173277083 ariel..tolong ye kawan2 sehobi

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...